March 05, 2009

Tiru, Ciplak atau Palagiat


nak citer pasal tiru je sebenarnya,
orang...
kenapa orang suka tiru orang lain?
tgk orang tu gaya macam tu,
dia buat gaya macam tu,
tgk orang tu buat macam ni,
dia buat buat macam ni.
mmg hukum agaknya,
kita manusia suka meniru.

tp salah ke tiru ni?
kita dah meniru sejak lahir lagi!
tak percaya?
sape ajar kita jalan?
mak ayah ke?
bukan, kita yg tiru mereka.
ade ke mereka ckp
"anak, nk jalan kaki kena jarak sikit nanti x seimbang, jatuh."
"anak, jalan kaki kene angkat satu satu baru boleh jalan."
??
ada mereka ckp mcm 2?
kita tgk mereka jalan kita tiru cara mereka.
tgk mereka makan guna sudu kita pon nak tiru juga guna sudu.
tiru ni satu pembelajaran sebenarnya.
tp jgn salah sangka.
x semua boleh tiru.
selagi kita tiru tu x susahkan orang lain dan diri kita, maka boleh tiru.
tp kalau dah sebaliknya, memang terang-terang la salah.

3 comments:

maria said...

ha btulla 2 ape yg ko ckp 2...aku sokong abis r...
kn2?
harap ko xla meniru..
kn2?
hehehehe

Yaziith Su Anaz said...

jangan tiru.

kamu cuba,
kopi n pes.

:)

nicdanic said...

awak selalu tiru assignment saya
itu panggil apa
atau dikategorikan sebagai????

hahaha...

zul help me tiru assignment saya lar!!!